Стартапи по-українськи

Останнім часом у вільний час інтенсивно цікавлюсь питанням стартапів в УАнеті.

Багато думав і ось деякі думки.

Стартапи у чистому вигляді, тобто «кидай все і йди на стартап» не є реальними. Фінансова віддача буде мінімум за рік, а скоріш за все за два-три роки. Тому краще з стартапами починати ще у ВУЗі, або пробувати поєднувати стартап з фрілансом чи денною роботою.

Думаю це головна причина фейлу багатьох УАнет стартапів. Гарна ідея, хороші виконавці, але їсти то хочеться. От і згортають діяльність. При поєднанні, як описано вище, шанси зростають суттєво.

На Ad Sense в УАнеті не заробиш. Можливо в студентські роки 0,1k $ — 0,3k $ це є гроші, але от в порівнянні з офісною роботою чи фріленсом це просто сума на снеки та пиво :)

Причина проста. Ємкість УАнету не є достатньою. Ті хто заробляє багато, це більше виняток/фарт чим стандарт.

Якщо є ідеї щодо Ad Sense то краще зразу починати з англомовного сегменту Інтернету.

Якщо проаналізувати УАнет, можна знайти дуже багато вільних місць. Більшість сайтів які зараз є це про новини, нерухомість, машини, і т.д. Всі інші галузі, чи сайти сервіси майже взагалі не представлені, а якщо і представлені то явно не захопили весь медіа простір. Тому є над чим працювати.

В УАнеті є верхній потолок. Багато не думав, але на перший прикид це десь 2k-4k $ в місяць через продажі. Все що більше, вимагає ривка, або суттєвої фінансової підтримки.

Якщо гарна ідея, хороша реалізація, на такі суми можна виходити за 2-3 роки, якщо це нішовий проект.

Великою проблемою є фрагментація УАнету. Велика частина є в РУнеті, і вона просто так не піде. Це і добра і погана новина. Погана тому, що вони тим збільшують ємкість РУнету. Добра тому, що рано чи пізно вони вернуться в УАнет, коли з'являться якісніші або більш специфічні аналоги ресурсів. Тобто паралельно з ростом числа користувачів Інтренету, за умови появи УАнетівських проектів, великими кроками буде збільшуватись число УАнет користувачів.

Ще однією проблемою є поєднання бізнесу, технологів, та сейлз (sales). Є багато розумних людей (хей! Україна на першому місці у Східній/Центральній Європі по кількості розробників, серед аутсорсерів!), є багато людей з великими грошима (дійсно, вони навіть готові вкладати!). Але вони не мають де «зійтись до купи». А, ну і сейлз в нас нема. Сайлз це питання часу, а от у «звідництві» :) можуть допомогти сайти-хаби (а-ля Розробка). Де такі категорії людей можуть знаходити один одного (чому однокласники, вконтакті та інші перли РУнету не є хорошими варіантами для цього, розкажу якось іншим разом). Коротко кажучи це повільно, але вирішується.

Цікавим аспектом є культурний момент. Більшість народу думає що з цього нічого не вийде, і взагалі, навіть не варто паритись. Так от. Вони всі не праві :)

Як я писав вище, важливо щоб не було «ривків». Тоді фейли стартапів будуть просто як гарні життєві/бізнес уроки, а не як щось, що робить чорні плями в житті. Історія більшості, якщо не всіх західних компаній це яскравий приклад правильності «власної справи». РУнету боятись не варто. Англомовний Інтернет в сотні разів більший за РУнет, не кажучи за УАнет, і нічого, якось крутимось :) Але в них треба вчитись, того що можна навчитись, і застосовувати тут, в УАнеті.

Так що, не падайте духом, не кидайте роботу/фріланс, але день і ніч думайте над планами по захопленню УАнету.

P.S. Крос пост з блогу.

Коментарі 40

whitemystyle - 02 вересня 2009, 11:54

Ну ми з братом так і працюємо в надії на краще :). А кидати роботу/навчання заради стартапу — стрьомно) Ось цукурберг взяв академку, так тож чуваки, який має вже мільйони доларів).

Будемо боротися :)

zenyk - 02 вересня 2009, 12:42

з американцями інша історія. якось напишу справжні історії страту відомих проектів :)

головне боротись і не втрачати надію + мати стабільне джерело доходу

eolexe - 02 вересня 2009, 12:17

Складно ліпеш :) РУнету боятись немачого, але я не думаю шо по чарівному змаху палочки УАнет виділиться, тау сильно, шо нішові проекти будуть конкурувати з російськими аналогами, треба нереальну тонну бабла вкласти, нажаль. Ще один аспект це глобалізація, нашо користуватись локальним аналогом, якщо є глобальний мастадонт.

zenyk - 02 вересня 2009, 12:48

так, чуда не буде, але приклад УА блогосфери показує що таки треба відділятись та рухатись в перед. коли буде достатньо живучості в сфері, появляться люди з нереальними тоннами бабла. в Україні такі люди також є ;)

глобалізація це філосовське явище :)

як приклад, подивись на infoq та serverside, чи там багато люди спілкуються :)

плюс якщо є локальна ніша, то глобальні мастадонти «спокійно п'ють сочок в садочку», тому що локальне це більш точніше та швидше.

якщо забрати сферу новин, та взаємодії то всі глобальні мастадонти «відпочивають»

eolexe - 02 вересня 2009, 13:29

Не завжди так, інтернети самі по собі є глобальним явищем, що стерає кордони інформації ;)

budulay - 02 вересня 2009, 12:28

Так і в РУнеті робляться проекти що розраховані і на українських користувачів (той же контакт із україномовним інтерфейсом)… а взагалі трохі стрьомно планувати щось аж на два 2-3 роки, бо хто зна як тоді буде виглядати Інтернет…

стільки часу можна працювати над проектом, якщо він тобі цікавий, а якщо задумав його заради грошей і бачиш що час іде а їх немає, то дуже швидко полишаєш його підтримувати :(

zenyk - 02 вересня 2009, 12:51

малось на увазі, що «справжні» гроші будуть не зразу.

планувати та запускати треба вже :) early to market, так би мовити

плюс також важливо щоб гроші не були на першому місці, тоді і не буде розчарувань. як мене завжди вчили західні колеги, головне що був fun :)

якщо на першому місці фан, ідея + реалізація, а гроші десь збоку, то все буде чікі.

не падайте духом ;)

savindmitry - 02 вересня 2009, 13:12

Fun повинен бути в процесі роботи але аж ніяк не метою проекту. Отримання та розподіл прибутків не можуть бути «збоку» бо на пустий шлунок fun не дуже катить

zenyk - 02 вересня 2009, 14:26

я якраз мав на увазі що fun це не мета, а атмосфера в процесі :)

про гроші — враховуючи психологічний фактор, варто їх не ставити «на верху списку», щоб дійсно не розчаруватись, але і не відкидати повністю, так як вони є досить непоганим мотиваційним фактором

savindmitry - 02 вересня 2009, 14:36

Я думаю, доречним на початку проекту буде встановлення певних цілей(фінансових, PR тощо) на певний період з діапазоном прийнятності їх досягнення. Саме оцінка досягення цих цілей може і повинна стати критерієм успішності стартапу. Приклад: через рік ми плануємо мати мінімум тисячу користувачів, ми повинні бути мінімум на таких місцях в таких рейтингах, прибуток має складати мінімум стільки. Отримання прибутку за свою працю(чи fun) є досить природним бажання, для деяких, навіть, головним.

whitemystyle - 02 вересня 2009, 13:56

fun — це тру) респект за цей пост))

seth - 02 вересня 2009, 12:39

треба робити в першу чергу на англомовний інтернет, а далі вже український сегмент )

zenyk - 02 вересня 2009, 12:53

в англомовному інтернеті легше робити свої продукти. віддача вже за пів року.

але треба мати досвід, плюс не той що в php/java/.net etc а бізнес досвід :)

eolexe - 02 вересня 2009, 13:22

Нє смєшітє мої тапочкі :) В Україні бізнес досвіду не отримаєш, хіба шо негативний та «по-українськи». Тому краще починати одразу робити як люди

savindmitry - 02 вересня 2009, 13:25

Згоден на всі 100. Навіть молоді люди зараз намагються робити все через «рішалово», а така схема для інет проектів не канає(і від цього чомусь так весело). Щоб отримати такий досвід треба або працювати або навчатись поза межами цієї країни, а потім ще проходити адаптацію в українській дикій реальності

zenyk - 02 вересня 2009, 14:30

мається на увазі «бізнес в інтернеті».

бізнес «по-українськи» це взагалі не бізнес, а повний тваринний неадекват. поведінка людей під час кризи є тому підтвердженням.

досвід здобути можна:

  1. працюючи «близько» до справжнього замовника

  2. беручи участь в «бізнес», а не технологічних проектах

  3. читаючи практичну літературу та статті (багато хто не робить це, а варто...)

  4. починаючи власну справу (навіть мінімалістську, але власну!, щоб самому вчитись)

eolexe - 02 вересня 2009, 18:33

Ще можно дати займатись бізнесом — бізнесам, заручитись допомогою інвесторів, які будуть зацікавлені в економічному розвитку проекта. Неварто взвалювати всі сторони стартапної діяльності на свої власні плечі, як правило роботу краще доверяти професіоналам. Все це експірієнс

eolexe - 02 вересня 2009, 13:20

Погоджуюсь на всі 100. А звідси як я писав вище і йде глобалізація сервіса

savostin - 02 вересня 2009, 12:55

многие здесь и вообще в уанете путают «украинскую» и «украиноязычную» аудитории.

ИМХО первая значительно больше и перспективнее.

zenyk - 02 вересня 2009, 13:03

так, я мав на увазі власне «українську» (більш ширшу), а не «україномовну» (менш ширшу) аудиторії.

просто без фанатизму сприйняти Україну такою якою вона зараз є — треба шукати то що об'єднує, а не то чим різниться

savindmitry - 02 вересня 2009, 13:04

Я думаю, перш за все, треба розмежувати проблеми Uaнету та організації українських стартапів. Ці питання хоча й перетинаються але зовсім не є тотожними. Організація стартапу в Україні має купу переваг(особливо коли це робиться громадянами України чи за їх допомогою) хоча й є деякі недоліки. Дешева робоча сила(без образ, але це правда), кваліфіковані багатопрофільні спеціалісти, висока стресостійкість, готові команди, все це сприятливий ґрунт для початку нового проекту( у будь-які галузі господарювання), але є й не менш важлива складова — це менеджмент, фінансове панування, маркетинг і так далі. На жаль, на мою думку, культура останніх перерахованих складових є суттєво нижчою(не будемо заглиблюватись в причини) за західні аналоги, на які ми всі дивимось з повагою та легкою заздрістю. Мені здається, що це є найбільшою загрозою для будь-якого проекту(не кажучи вже про новий). Я вірю, що стартапи made in Ukraine є конкурентними продуктами на будь-якому ринку і у будь-якій ніші по якості виконання, але, на жаль, не по бізнес-моделюванню, просуванню та менеджменту. Я також впевнений, що кожен має для себе зважити всі cons і pros переходу в стартап, зі звільненням чи без(але не кидаючи навчання), бо це є робота, така ж сама як і робота у великій компанії.

zenyk - 02 вересня 2009, 14:36

погоджуюсь.

справжні сейлз та бізнес менеджери є в дуже малій кількості. ті хто себе так називають, у більшості своїй навіть не знають що це :))

людина з купленою вищою економічною освітою зі знаннями ворда вже називає себе менеджером, а в житті навіть не може толком (не на «хлопський розум», а точне визначення) пояснити різницю між інфляцією чи дефляцією, чи там провести аналіз ніші ринку :)))))))))

savindmitry - 02 вересня 2009, 14:50

Це продукує іншу проблему, менш помітну на перший погляд, але іноді таку ж вирішальну — перекваліфікація технічних спеціалістів(при досягненні певного рівня досвіду) в керівників, маркетологів та економістів одночасно. Це відбувається настільки природно, що людина просто не помічає як стає комбайном та майстром широкого профілю. Причин знову ж таки незліченна кількість(досвід роботи, знання ринку, цікавість, самовпевненість тощо) але результат за невеликим винятком не дуже вражаючий. Технічний спеціаліст не повинен(але може) бути менеджером, економістом, маркетологом, так само і навпаки. ККД такого «універсального солдата» в принципі має викликати сумніви(чи хоча б більш ретельну оцінку роботи).

andriyr - 02 вересня 2009, 16:06

Дякую за статтю, пішов планувати захоплення UAнету.

mrpetruccio - 02 вересня 2009, 16:30

Цікава стаття та жваве обговорення, тільки одне бісить нащо використовувати всякі складні іноземні слова аля сейлз якщо є відповідники в українській мові — продажі. Поляки стараються всі нові іноземні слова приводити у відповідність до мови, а ми тупо копіюємо слово і усе. Прошу вибачення за такі наїзди не по темі, але вже два дні маю дискусію про на цю тему.

zenyk - 02 вересня 2009, 16:41

признаюсь чесно. я умисно використав термін «сейлз», тому що ІМХО, люди за звичай сприймають це як щось більше чим «продажі», так як є певні асоціації з західним образом того хто продає.

з другої сторони, термін «продажі» більше асоціюється з посередниками в роздрібній торгівлі, яка має дуже мало спільного з справжніми «продажами».

mrpetruccio - 02 вересня 2009, 16:48

ну як на мене все рівно потрібно знаходити анологи в українській мові, а як нема то штормити філологів нехай придумують. Я ж сам дуже часто використовую іноземні слова, тому не можу говорити що я такий модний Д'Артаньян :). Але для обговорення цієї проблеми треба повноцінний пост чи на два, тому більше флеймити(ще одне таке слово:)) не буду

eolexe - 02 вересня 2009, 18:39

неможу сказати що слово «сейлз» має адекватний переклад на укр. мову, дослівно перекладається як «продавець», але в нашому розумінні асаціюється тільки з людиною як стоїть за касою в магазині.

LaSet - 02 вересня 2009, 16:32

якщо у вас стартапи асоціюються тільки з баблом то сворюйте їх англомовними

але знайте, бабло затьмарює креатив

savindmitry - 02 вересня 2009, 16:36

чим саме?

mrpetruccio - 02 вересня 2009, 16:40

ну як на мене людина що починає заробляти великі гроші мусить поводитися обережніше, бо боятиметься їх втратити, а творчість та обережність трохи тяжко поєднуються. Творець має бути голодним :)

savindmitry - 02 вересня 2009, 17:02

При вдалому менеджменті нічого не повинно заважати нормальній роботі. Також не можу знайти прикладу вдалих стартапів, які при збільшині оборотних коштів почали псуватися і втрачати «креатив», може Ви знаєте?

LaSet - 03 вересня 2009, 01:13

мова про нові стартапи, а не розширення функціональності

eolexe - 02 вересня 2009, 18:41

Своєю простою, зеленою геніальністю :D

zenyk - 02 вересня 2009, 16:45

асоціюється не тільки з баблом :)

хочеться креативу :)

паралельно з УАнетом можна щось запускати в англомовному Інеті — просто як джерело реальних доходів, а от креативити можна паралельно в УАнеті — мені фінансові затрати на розкрутку, та більш керованіший розвиток (легше прогнозувати сам розвиток)

LaSet - 02 вересня 2009, 16:53

я б так радив, зробіть щось в англомовному інтернеті, що буде приносити певний прибуток, а потім можна сміло сворювати стартапи в укрнеті НА ПЕРСПЕКТИВУ, кожен цікавий стартап принесу рано чи пізно дивіденди. Якщо відразу марити монетаризацією то 1. ви сворите набагато менше стартапів 2. навіть те що сворите, закинете через пів року.

eolexe - 02 вересня 2009, 18:44

Кароче дійшли до того, що не вартує зациклювати проект на конкретній тереторіальній\національній (че як вам завгодно) ніші, бо як мінімум це не вигідно.

mamantoha - 02 вересня 2009, 21:00

Цікавий пост.

Хотів поцікавитись, а що ви розумієте під словом «УАнет»? Україномовну аудиторію чи все таки географічно? Розробка орієнтована на кого?

mux - 07 вересня 2009, 15:03

Розробка орієнтована на УАнет.

УАнет це більше чим географічно. Є Велика кількість людей поза межами держави, які також є учасниками УАнету.

mari - 03 вересня 2009, 10:01

summary

Коментувати
© 2009 - 2020, Розробка - соціальна ІТ спільнота.
Контакти: info@rozrobka.com
Правила користування